このたびBambinart Galleryでは、謝花 翔陽(じゃはな しょうよう)個展「ハッピーエンディングセット」を開催いたします。
これまで弊ギャラリーでは、2013年の個展を皮切りに、2014年、2017年、2019年、2020年、2023年と継続的に新作個展を発表しています。
2013年の個展「アメジスト / 月に向かって吠え立てる犬 / そして僕は橋を焼く」では、日常の感情や告白をクレヨンで書き殴り、隙間なく埋められた支持体を爪で引っ掻き、掘り出すことで描画した大型ペインティングを中心に複数のオブジェで構成されたインスタレーションを発表しました。
2014年の個展「女、彫刻家、音楽、5、好運と蕩尽」では、一人の女性をモチーフとして彫刻、音楽、そして「5」という創造を司る神秘的な数字についての考察を通して具現化を試みました。
2017年の個展「Aftermath of Evil Deeds, and Everlasting Princess Mind」では、過去の悪事からの脱却とディズニープリンセスやキャラクターたちに見られるような清廉なる心を得ようとする試み、あるいは、ミューズを見つける旅として、絵画・彫刻・映像・音楽とともに大型インスタレーションを発表しました。
2019年の個展「状況“環/蛇、全て最良の未来のために。”」では、喪失した愛への憧憬、自己同一性の連続の確保、魔術的他律、といった謝花の制作の立脚を担うキャラクターとして、ラスコー壁画の鳥人間や、髑髏、音楽、多眼の女性などが描かれた平面作品を中心に発表しました。
2020年の個展「石灰の恋、鶏鳴を背負い」では、決別から再会へと転換し、2013年の個展と同手法の平面作品を自分自身の構造と同じであると見做し発表します。
そして、昨年2023年の個展「図(記録): 調和のためのファシリティ」において、博士審査展のインスタレーションで展開されたカバラの図像の象徴的な8色のセクション「オレンジ、黒銀、緑、銀、黄、赤、紫、青」に彩られた平面作品を中心に構成。博士審査展の映像作品ほかとともに紹介しました。
「この10年間の作品実践(トライアンドエラー、試行錯誤)の集大成として「東京藝術大学大学院美術研究科 博士審査展2023」において発表した《Untitled(Magic_k_al”The Graduate”/DVN.QSN.OAN∴鳥頭の男)》は、セフィロトの構造に沿って配置されたオブジェクトによるファシリティ(設備)の中で、自身が鳥人間になるための試練を行うというパフォーマンス作品を制作しました。
博士展で「魔術的なるもの」を「自分の力ではどうしようもない事柄」に対処するために存在するもの、すなわち信仰や倫理観、良心と定義づけました。闘病中に芸術によって救われた経験から、芸術(そして魔術)の自己を救済しうる可能性に気づいたのです。 ラスコーの鳥人間がシャーマンであったように、私もまた、鳥人間になることで自己の救済を試みたのです。」(謝花翔陽)
謝花は1987年沖縄県生まれ。2011年東京藝術大学 美術学部 彫刻科 を卒業し、2013年 東京藝術大学大学院 美術研究科 先端芸術表現専攻を修了。今春、東京藝術大学大学院 美術研究科 先端芸術表現専攻 博士課程を修了しました。
さまざまな区切りを経て、弊ギャラリーでは7回目となる個展を迎えます。
「本展では、初期の平面シリーズから、インスタレーションのシリーズ、そして音・舞踏から博士展作品へと向かう関連作品を展示し、この10年間にバンビナートギャラリーで行なった作品発表を俯瞰することで、彫刻(特に人体彫刻)の可能性の模索、人生における様々な困難 / 現実の困難に対して、美術や作家の身体さらには魔術的思考を用いて直接的に向き合おうという試みを通して自己の救済への道程を辿ります。生きづらい現代社会においてこのような実践の記録は、芸術の有用性や新たな可能性を示すものとなると考えています。」(謝花翔陽)
本展は、東京藝術大学大学院 博士課程を修了後、音楽、パフォーマンス、インスタレーションの発表が続いた謝花のギャラリーを会場としたアートワークの発表の機会となります。
ぜひご高覧ください。
「うまくいかない美術、うまくいかない人生、それへの戸惑い・不安・苦悩さらには恐怖を、美術でなんとか解決しようと試みてきた。なぜなら自分はそれしかできるものがなく、唯一すがることができたのが美術だったからだ。だからトライアンドエラーを繰り返し、表現方法も幾度となく変化してきた。それがこの10年間の作品実践と作家活動の実態である。
その間に、自分を苦しめてきたものの正体が「自分の力ではどうしようもない事柄」という、わけのわからないものであると思い至った。それに対抗するものとして「魔術的なるもの」という概念を立ち上げたことで、ようやく自分が自分として生きるための折り合いをつけられるようになったような気がする。
ギリギリの中で自分ができることを探り続けてきた10年間だった。
自分が唯一できることである美術を手放さなかったこと、芸術に失望しなかったこと、芸術の可能性を信じ続けていること、好きなことに対する諦めの悪さ、そのことこそが今の自分が存在できている理由である。
これから、分断してきた過去(とそこにある作品)に橋をかけ、現在とその先へ繋ぎ合わせていこうと思う。」(謝花翔陽)
Bambinart Gallery is pleased to present “Happy Ending Settttt,” a solo exhibition by Shoyo Jyahana.
Starting with a solo exhibition in 2013, the gallery has continuously presented new solo exhibitions in 2014, 2017, 2019, 2020, and 2023.
In his 2013 solo exhibition, “Amethyst / Dog Barking at the Moon / And I Burn the Bridge,” he presented an installation consisting of multiple objects and a large painting in which he drew everyday emotions and confessions by writing them down in crayon and scratching and digging out the support filled without gaps with his fingernails.
In his 2014 solo exhibition “Woman, Sculptor, Music, 5, Good Luck and Prodigality,” he attempted to embody a single woman as a motif through sculpture, music, and a reflection on the mystical number “5” that governs creation.
In his 2017 solo exhibition “Aftermath of Evil Deeds, and Everlasting Princess Mind,” a large installation of paintings, sculpture, video, and music, was presented as an attempt to break free from the evils of the past and to attain the purity of mind seen in Disney princesses and characters, or a journey to find the muse.
In his 2019 solo exhibition, “Situation ”Ring/Snake, all for the best future.” in 2019, she presented mainly two-dimensional works depicting a bird-man from the Lascaux mural, a skull, music, and a woman with many eyes, as characters that play a role in the foundation of her work, such as longing for lost love, securing a continuity of self-identity, and magical otherness.
In his 2020 solo exhibition, “Lime Love, Carrying a Chicken Cluck,” he will present two-dimensional works using the same technique as in his 2013 exhibition, which he regards as the same as his own structure, in a transition from farewell to reunion.
In his 2023 solo exhibition, “Figure (Record): Facility for Harmony,” he presents a two-dimensional work in the eight symbolic color sections of the Kabbalistic iconography of orange, black silver, green, silver, yellow, red, purple, and blue, which he developed in his installation for his doctoral exhibition. The works were introduced along with video works from the doctoral screening exhibition.
“The culmination of 10 years of practice (trial and error) was presented at the “Tokyo University of the Arts Graduate School of Fine Arts
The work was presented at the “Tokyo National University of Fine Arts and Music Doctoral Screening Exhibition 2023” as the culmination of the artist’s practice (trial and error) over the past 10 years.
OAN∴The Bird-Headed Man)” is a performance work in which the artist performs a test to become a bird man in a facility with objects arranged according to the structure of the sephirot.
In his exhibition, he defined “the magical” as something that exists to deal with “matters beyond one’s control”: faith, ethics, and conscience. His experience of being saved by art during his illness made him aware of the potential of art (and magic) to redeem the self. Just as Lascaux’s bird man was a shaman, so I attempted to redeem myself by becoming a bird man.” (Shoyo Jahana)
Shoyo Jahana was born in 1987 in Okinawa, Japan, and graduated from the Department of Sculpture, Faculty of Fine Arts, Tokyo University of the Arts in 2011, and from the Department of Advanced Art Expression, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts in 2013.
She graduated from the Tokyo University of the Arts Graduate School of Fine Arts, Department of Advanced Art and Design in 2013. This spring, she completed her doctorate in Advanced Art Expression, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts.
This will be his seventh solo exhibition at our gallery after various milestones.
“This exhibition will present a series of installations from his early two-dimensional series, as well as related works from his sound and dance series to his doctoral works, and will provide a bird’s eye view of his work presented at Bambinart Gallery over the past 10 years. The exhibition will trace the path to self-salvation through an attempt to directly confront the various difficulties in life and reality by using art, the artist’s body, and even magical thinking. We believe that the documentation of such a practice in today’s difficult society will show the usefulness of art and new possibilities. ” (Shoyo Jahana)
This exhibition will be an opportunity for Xiehua to present her artwork in a gallery setting, following a series of music, performance, and installation presentations since completing her doctoral studies at the Tokyo University of the Arts.
We look forward to seeing you at the exhibition.
“I have been trying to solve my confusion, anxiety, anguish, and fear about art that doesn’t work, and life that doesn’t work, with art. I have been trying to solve my problems with art, because it was the only thing I could do, and it was the only thing I could rely on. Therefore, through repeated trial and error, I have changed my method of expression many times. This is the reality of my practice and activities as an artist over the past 10 years.
During that time, I came to realize that what had been tormenting me was something incomprehensible, something “beyond my control. By launching the concept of “magical things” as a counter to this, I feel that I have finally been able to come to terms with the fact that I am able to live as myself.
It has been ten years of searching for what I can do while I am on the edge.
The fact that I have not given up on art, which is the only thing I can do, the fact that I have not been disappointed in art, the fact that I continue to believe in the potential of art, and the fact that I have not given up on what I love, are the reasons why I am able to exist today.
From now on, I will build bridges between the past (and the works therein) that have divided us, and connect them to the present and beyond.” (Shoyo Jahana)