カーティス・トールウェイスト・サンティアゴ「Buttermilk Mood」

CURTIS TALWST SANTIAGO "Buttermilk Mood"

2025年3月28日(金) - 4月26日(土) 
12:00-19:00 日・月休廊
Mar 28 Fri - Apr 26 Sat, 2025 
12:00-19:00 closed on Sundays and Mondays

English below

この度、バンビナート ギャラリーでは、カリブ系カナダ人アーティスト、Curtis Talwst Santiago (カーティス・トールウェイスト・サンティアゴ) による新作個展「Buttermilk Mood」をヒロ画廊(東京、銀座)と2会場で同時開催いたします。
『Buttermilk Mood』は、サンティアゴの日本での初個展となり、新作絵画とアンティーク ジュエリーボックスに収められたミニチュア・ジオラマ(インフィニティ・シリーズ)を発表します。

1979年にカナダのエドモントンに移住したトリニダード人の両親のもとに生まれたサンティアゴは、カリブ系カナダ人の文化に浸って育ちました。彼の幼少期は、家族やコミュニティから、音楽、ダンス、そしてアートの影響を受け形成されました。1990年代後半にアカペラグループのフロントマンとして音楽のキャリアをスタートし、2002年にバンクーバーに移り住み、70年代のソウルと90年代のラップに魅了されました。2007年から2010年にかけて、彼は先住民族のアーティスト、Lawrence Paul Yuxweluptunに師事、その影響は、サンティアゴの作品の批判的なテーマ、大胆な色彩、表現形式に見ることができます。

サンティアゴの作品は、歴史、記憶、個人のアイデンティティを探求するもので、しばしばディアスポラや歴史的物語の再話をテーマにしています。南アフリカ、ポルトガル、セネガルでのレジデンスを含む彼の旅は、過去と現在の関係や、より広範な地政学的力学についての考察を促し、彼の物語を伝えるのに影響を与えています。彼の作品の核心は、人間関係の探求であり、親密さへの憧れから疎外感の経験まで、人間関係に伴うあらゆる感情の探求です。彼は、文化的・社会的差異が、強力な結びつきの力として、また対立の根源として機能するかを検証しています。サンティアゴは、絵画や彫刻作品を通して、こうした多面的な経験を色彩と空間に変換し、時間や場所を超えた存在の緊張や調和、気分や流動性を視覚化する構成を創り出そうとしています。今回の展覧会では、日本の春画や浮世絵にインスピレーションを得た作品も紹介し、東京での発表は特に意義深いものとなっています。

アーティスト・ステイトメント
「**Buttermilk Mood**-アルバムにぴったりの名前だと思いませんか?私はこの展覧会を、2 つのユニークなギャラリーで展示される、2 つの異なる面を持つレコード盤のようにイメージしています。

片面は、カリブ海の伝統を反映し、カーニバルの活気に満ちたエネルギーを捉えており、私の『インフィニティ・シリーズ』に見られます。『A Luz』は、父親としての私の個人的な旅とともに、希望と精神性のテーマを伝えています。対照的に、『Leben am See』は、孤独と憧れを表現しており、愛する人や身近な人から離れてドイツで過ごした時間を表現しています。

私の最新の絵画は、意図的に歪められ、派手に描かれた顔が特徴で、今この瞬間の超現実的で断片的な性質を映し出しています。私の芸術の旅を通して、私は日本美術、特に春画と浮世絵、そしてアンソール、シャガール、ピカソ、ボブ・トンプソンの作品からインスピレーションを得てきました。
A-side/B-side というコンセプトは、私の彫刻作品と絵画作品の対比を表しており、それぞれが独自のエネルギーを持ち、また人間の感情の両極を表しています。」
– CURTIS TALWST SANTIAGO

現在はミュンヘンを拠点に制作活動をしているサンティアゴ。その作品はレンバッハハウス美術館(ドイツ、ミュンヘン)、カナダ国立美術館(カナダ、オタワ)、カディスト財団(アメリカ、サンフランシスコ)、スタジオ美術館ハーレム(アメリカ)、ネバダ美術館(アメリカ、リノ)、バーミンガム美術館(アメリカ、バーミンガム)、ウェッジコレクション(カナダ、トロント)などに収蔵されています。またアルバータ美術館(2022、カナダ)、ドローイングセンター(2020、ニューヨーク)など個展をはじめ、SITE Santa Fe SITELines.2018 ビエンナーレ、カナダのトロントで開催された 2019年トロント ビエンナーレ オブ アート、セネガルで開催された 2018年と2022年のダカール ビエンナーレにも参加しました。2022年にはテネシー大学の客員教授および AIR、2023年にはマイアミのバンフ芸術創造センターおよびファウンテンヘッドの AIR、2024年8月にはザルツブルク国際サマー アカデミーの客員教授を務めました。現在はニューヨークのドローイング センターの理事会メンバーとして活躍しており、ミュンヘン美術アカデミーの客員教授も務めています。
2024年には Hnatyshyn Foundation Mid-Career Award for Excellence in Visual Arts を受賞し、2026年にはカリフォルニア州コスタメサのオレンジカウンティ美術館(OCMA)で展覧会を開催する予定です。

ヒロ画廊:東京都中央区銀座6-7-16 並木通り 第一岩月ビル3F https://www.hirogallery.com/

Bambinart Gallery (Higashikanda, Tokyo) and HIRO GALLERY (Ginza, Tokyo) are pleased to present “Buttermilk Mood,” a solo exhibition unfolding in the two galleries by Canadian artist Curtis Talwst Santiago. “Buttermilk Mood” marks Santiago’s first solo exhibition in Japan and features new paintings and miniature dioramas from his Infinity Series, housed in antique jewelry boxes.

Born in 1979 to Trinidadian parents who immigrated to Edmonton, Canada, Santiago grew up immersed in Caribbean-Canadian culture. His early influences included music, dance, and art, shaped by his family and community. In the late 1990s, he began his musical career as the frontman of an a cappella group before moving to Vancouver in 2002, where he was drawn to 70s soul and 90s rap. From 2007 to 2010, he studied under First Nations artist Lawrence Paul Yuxweluptun, whose impact can be seen in the critical themes, bold colors, and expressive forms in Santiago’s work.

Santiago’s practice explores history, memory, and personal identity, often engaging with themes of the diaspora and the retelling of historical narratives. His travels-including residencies in South Africa, Portugal, and Senegal-inform his storytelling, prompting reflections on the relationship between past and present, as well as broader geopolitical dynamics. At its core, his work is an exploration of human relationships and the full range of emotions that accompany them-from the longing for closeness to the experience of alienation. He examines how cultural and social differences function as both a powerful force of connection and a source of conflict. Through his paintings and sculptural works, Santiago seeks to translate these multifaceted experiences into color and space, creating compositions that visualize the tensions, harmonies, moods, and fluidity of existence across time and place. This exhibition also features pieces inspired by Japanese shunga and ukiyo-e, making its presentation in Tokyo particularly meaningful.

A curated playlist that inspired the creation of the exhibition will accompany the experience.

Performance at the Opening:
Curtis Talwst Santiago will give a vocal performance of songs connected to the works on view.

Artist’s Statement
“Buttermilk Mood”-doesn’t it sound like the perfect name for an album? I imagine this exhibition as a vinyl record with two distinct sides, showcased across two unique galleries.

One side captures the vibrant energy of Carnival, a reflection of my Caribbean heritage, seen in my Infinity Series. A Luz conveys themes of hope and spirituality, alongside my personal journey into fatherhood. In contrast, Leben am See explores isolation and longing-an expression of my time in Germany, away from loved ones and the familiar.

My latest paintings feature faces that are intentionally distorted and garish, mirroring the surreal and fragmented nature of our present moment. Throughout my artistic journey, I’ve drawn inspiration from Japanese art-particularly shunga and ukiyo-e-as well as the works of Ensor, Chagall, Picasso, and Bob Thompson. The ‘A-side/B-side’ concept speaks to the contrast between my sculptural and painted works, each carrying its own distinct energy and also to the poles of human emotions.”
– Curtis Talwst Santiago

Santiago lives and works in Munich. He has exhibited internationally at venues such as The Drawing Center and The New Museum, New York, NY; The Eli and Edythe Broad Museum at Michigan State University, East Lansing, MI; the Institute of Contemporary Art at Virginia Commonwealth University, Richmond, VA; The Pérez Art Museum Miami, FL; Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada; Osage Gallery, Hong Kong, and various others. His works are in the permanent collections of Lenbachhaus, the National Gallery of Canada, the Kadist Foundation,
Studio Museum, Harlem and the Nevada Museum of Art among others.

Santiago was included in the SITE Santa Fe SITELines.2018 Biennial, Casa Tomada, the inaugural 2019 Toronto Biennial of Art in Toronto, Canada, and featured in the 2018 and 2022 Biennale de Dakar in Senegal.

In 2022 he was a visiting professor and AIR at the University of Tennessee, in 2023 AIR at the Banff Centre for Arts and Creativity and Fountainhead in Miami and in August 2024 he was guest professor at Salzburg International Summer Academy. He is currently an active member of the Board of Directors for the Drawing Center in New York and is a guest term professor at Akademie der Bildenden Künste München.

He is set to receive the Hnatyshyn Foundation Mid-Career Award for Excellence in Visual Arts in 2024 and have an exhibition at the Orange County Museum of Art (OCMA) in Costa Mesa, California in 2026.

HIRO GALLERY:3F, 1st. Iwatsuki bldg., Namiki Street, 6-7-16 Ginza Chuo-ku Tokyo 104-0061 Japan https://www.hirogallery.com/